Nieuwsbrief
Straver
in (ter) actie
Thema: Huisstijl
Een
nieuwe (t)huisstijl voor Straver Communicatie
Recente projecten
Column
Tips, tools en visie
Visitekaartje
Opvallen in Nederland?
Colofon
Een
nieuw Millennium een nieuwe 'thuisstijl'
Een nieuw Millennium. Een periode voor
andere inzichten, ruimte voor meer marktwerking, een ogenblik stilstaan
bij onze drijfveren, een motiverend moment voor innovatie, veroorzaker
van oorspronkelijke ideeën, reden tot vernieuwing?
Dezelfde naam, maar dan anders
Met de start van dit nieuwe millennium
vonden wij het moment gekomen om onze naam te wijzigen in Straver Communicatie.
Kort en bondig, met als uitgangspunt dat opdrachtgevers bij het bureau
niet alleen afhankelijk zijn van de naamgever. Hier werkt een team van
medewerkers aan het gehele communicatietraject.
Een moderne huisstijl
Nog een nieuw jasje! De wijziging van onze naam, komt ook visueel tot
uiting in onze huisstijl met een nieuw logo. Het zakelijke donker blauw
verenigen wij met de warmte van oker/oranje. De twee wijzende driehoeken
verbeelden zender en ontvanger, geven richting aan de boodschap en drukken
evenwicht uit, hoor en wederhoor. De pay off - Bereiken, beroeren en
binden - is onze belofte aan de opdrachtgevers. Het zijn de pijlers
waarop wij voor cliënten bouwen aan resultaatgerichte communicatie
(-campagnes).
Een
origineel kantoor
Inmiddels hebben wij een nieuw kantoor betrokken.
Wij kiezen bewust ook voor een nieuwe 'thuisstijl'. Ruim, licht en historisch
markant is het adres Herenstraat 24 in Rijswijk. Een gemeentelijk monument
uit 1897. Het pand heeft een opvallende voorgevel, met kunsthistorische
waarde.
(per augustus 2002 is
ons kantoor Raadhuisplaza 23 in Heeswijk Dinther ook van start gegaan.
Daar focussen wij ons op beleveniscommunicatie en de leisuremarkt.)
Herenstraat 24
Recente
projecten
Straver Communicatie
verzorgde onder andere:
- de productie van een grootschalig Gemeentelijk
Millenniumfestival;
- de herpositionering van hypothecaire
software;
- de formulering van marketingadviezen
aan een gespecialiseerd softwarebedrijf;
- marketingadviezen aan een gespecialiseerd
softwarebedrijf;
- de ontwikkeling en uitvoering van een
klanttevredenheidsonderzoek.
Straver en huisstijl
Straver Communicatie heeft reeds voor
diverse opdrachtgevers de huisstijl ontwikkeld of gerestyled. Daarbij
begeleidde zij het gehele traject van concept en ontwerp tot productie
van de nieuwe middelen. Uiteraard hoort ook de vervaardiging van een
huisstijlhandboek tot dit traject. Die begeleiding bestaat naast het
vaststellen van een eisenpakket ook uit vormgeving, implementatie, productie,
een huisstijlhandboek en -bewaking.
Het Gemeentelijk Millenniumfestival
Straver
streeft naar….
Bij het verlaten van mijn bureau bekeek
ik met trots ons nieuwe kantoor- pand. Stapte in de auto, die om meer
redenen dan alleen zijnde een vervoermiddel, verkozen was boven die
andere vierbanders en bedacht dat de nieuwe geluidsset niet alleen goed
klonk, maar mij ook qua vorm en merk aanspraken. Ik was een voldaan
mens.
Via de heldere ANWB borden was ik snel
in staat mijn weg te vinden naar een nieuwe klant.
Het gesprek bij de klant was constructief.
Een directeur met een marktvisie die ik kon delen. Duidelijke standpunten
en blikken van verstandhouding gaven blijk van wederzijdse sympathie.
Daar kan je iets mee. Dan ben je in staat om je een beeld te vormen.
Terugrijdend in de vooravond besloot ik rechtstreeks
naar huis te gaan. De vertrouwde weg langs de weilanden met koeien had
ondanks de mestgeur altijd haar bekoring. En thuis? Thuis geurde een
heerlijke maaltijd mij vanaf een stijlvol gedekte tafel tegemoet. Het
heerlijke moment van thuiskomen, blijft voor mij naast herkenning ook
telkens weer een belevenis.
Zo moet het dus zijn; jouw product en
merkt roept herkenning herkenning op, je wilt het ook voelen, altijd
zien, als het kan proeven en ruiken. Ook een huisstijl moet je beleven.
Als het kan, moet het een 'thuisgevoel' oproepen. Vereenzelvigen dus.
Straver streeft naar
het beleven van een 'thuisstijl'
Tips,
tools & visie
Het is noodzaak voor een organisatie om
zich herkenbaar te presenteren. Een goede huisstijl kan bijdragen aan
de herkenbaarheid, de bekendheid, het imago en het zelfbewustzijn van
een organisatie.
Huisstijldragers zijn onder meer:
- handelsdrukwerk
- nieuwsbrief
- (personeels)advertenties
- relatiegeschenken
- wagenpark
- web site
- bedrijfskleding
- kantoormeubilair (huisstijlkleuren)
Functionele eisen:
- Het logo moet zich voldoende onderscheiden
van beeldmerken van andere organisaties, vooral van organisaties in
dezelfde branche;
- De vorm moet er een zijn die zich gemakkelijk
in het geheugen nestelt.
- Technische eisen:
- Toepasbaar op heel klein tot uitzonderlijk
groot formaat (van balpen tot fabrieksgebouw) en in kleur en zwart-wit;
- Geschikt om digitaal te worden opgeslagen
en afgedrukt of om te worden toegepast op video en via andere visuele
elektronische media, zoals Internet;
- voldoende flexibel om te worden toegepast
op nieuwe uitingen die in de ontwerpfase nog niet bekend waren.
Visitekaartje
Bij Straver Communicatie werkt een vast
team van adviseurs, vormgevers, redacteuren en producers. Daar waar
nodig wordt er een beroep gedaan op een netwerk van externe specialisten.
De dienstverlening van Straver Communicatie omvat onder meer:
Media
Straver Communicatie zorgt met de unit media voor een snelle
en adequate ontwikkeling van diverse communicatiemiddelen. Van de productie
van intra- en internet, huisstijlen, advertenties, events, nieuwsbrieven,
tot symposia en brochures. Kern van deze activiteiten zijn tekstproductie,
concepting, creatie en vormgeving.
Marketing
Straver Communicatie vervult binnen de tak marketing voornamelijk
onderzoeksfuncties. Zoals concurrentieanalyses, het in kaart brengen
van de afnemersmarkt een arbeidsmarktonderzoek tot het formuleren van
een marketingstrategie en klanttevredenheidsonderzoeken .
Communicatiemanagement
De unit communicatiemanagement voert
de dagelijkse regie voor opdrachtgevers die niet beschikken over een
eigen communicatieafdeling. De werkzaamheden van deze unit bestaan uit
het opstellen en bewaken van communicatieplannen, eventsmanagement,
public relations en persvoorlichting, sponsoring en communicatietraining.
Ook huisstijl- en imagobewaking zijn taken die vervuld worden.
Straver Communicatie biedt opdrachtgevers extra
uitvoeringscapaciteit, specifieke deskundigheid en klankbord voor directies
en (communicatie)managers.
Opvallen in Nederland?
Onderscheidend vermogen
Individuele herkenbaarheid en presentatie,
daar gaat het om aan het begin van dit nieuwe millennium. Onno Maathuis
van de Positioneringsgroep noemt het in zijn proefschrift 'Corporate
branding'. Hij geeft de noodzaak aan van een positieve bekendheid voor
de onderneming als geheel en voor de afzonderlijke bedrijfsonderdelen.
Het is een steeds groter wordende vereiste om het onderscheidend vermogen
ten opzichte van de steeds meer op elkaar lijkende concurrentie en producten
te waarborgen. Beeldvorming, associatie en belevingskenmerken worden
belangrijker dan de producteigenschappen zelf.
Belevingskenmerken
Bij die belevingskenmerken horen ook
kantoren en bedrijfsgebouwen. De bezoeker, passant of potentiële
klant baseert een deel van zijn oordeel op uiterlijke kenmerken. Maar
ook een flamboyante uitstraling zoals die van Richard Branson, maakt
dat zijn merk Virgin een platform wordt van life style, waardoor het
even makkelijk CD's, cola als financiële producten kan slijten.
Kantoor media, marketing en communicatiemanagement
Herenstraat 24,2282 BT Rijswijk
Tel.: 070 – 390 74 74, Fax: 070 – 3989089
Kantoor beleveniscommunicatie en leisure & marketing
Raadhuisplaza 23, 5473 CX Heeswijk- Dinther
Tel.;0413-209 011 Fax.; 0413-209 192
e-mail: info@stravercommunicatie.nl
internet: www.stravercommunicatie.nl
|